Produkci růstového hormonu brzdí přebytečná kila

Růstový hormon je důležitý nejen pro děti a jejich růst. I v dospělosti zastává celou řadu funkcí. Jeho hladinu v těle určuje mnoho faktorů. Poměrně velký dopad na množství tohoto hormonu má také hmotnost.

Produkci růstového hormonu brzdí přebytečná kila
X
Chybně zadaný e-mail!
Chybně zadaný e-mail!
ODESLAT

Růstový hormon je důležitá látka, kterou produkuje hypofýza. Nižší hladiny růstového hormonu negativně ovlivňují kvalitu života, zvyšují riziko onemocnění a způsobují přibírání na váze. Optimální množství je pak zvláště důležité:

  • při hubnutí,
  • během zotavování se po úrazech a nemocech,
  • při zvyšování sportovního výkonu.

Co ovlivňuje množství

Na hladinu růstového hormonu má dopad celá řada faktorů. K těm hlavním patří:

  • věk,
  • pohlaví,
  • rytmus spánek–bdění,
  • pohlavní hormony,
  • přísun stravy,
  • stres,
  • zmnožení tukové tkáně,
  • akutní a chronická onemocnění (např. selhání jater a ledvin),
  • užívání některých léků.

Pozor na obezitu!

Hranice nadváhy a obezity jsou stanoveny hodnotami BMI („body mass indexu“). Ten spočítáte tak, že vydělíte svou hmotnost (v kilogramech) druhou mocninou své výšky (v metrech). Dnes, kdy více než polovinu populace trápí kila navíc, není nezajímavá informace, že množství tělesného tuku přímo souvisí s produkcí růstového hormonu. U osob, které mají vyšší hladinu tuku v těle nebo více břišního tuku, dochází ke snížení jeho produkce. V jedné studii měli jedinci s trojnásobným množstvím břišního tuku méně než polovinu množství růstového hormonu než štíhlí lidé. Výzkum také naznačil, že přebytek tělesného tuku ovlivňuje hladiny tohoto hormonu více u mužů než u žen. Pokles váhy však stále zůstává zásadní pro obě pohlaví. Studie také ukázala, že když obézní jedinci s nižšími hladinami růstového hormonu zhubli, jeho množství se vrátilo do normálu.

Začněte žít zdravě

Břišní tuk je nejnebezpečnější druh tuku a je spojen s mnoha nemocemi. Jeho ztrátou se zbavíte nejen nehezkých „pneumatik“ kolem pasu, ale také upravíte hladinu růstového hormonu správným směrem. Tím podpoříte své zdraví. Je zajímavé, že i výběr stravy a volba životního stylu mohou mít na hladiny růstového hormonu velký vliv. Například tělesné cvičení patří k velmi účinným způsobům, jak zvýšit jeho hladinu. Odborníci také doporučují nepřejídat se před spaním.

(hah)

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4731317/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3763111/

https://www.healthline.com/nutrition/11-ways-to-increase-hgh#section4

Další článek

Hodnocení článku

Líbí se vám článek?
Počet hlasů: 0

Čtěte také

Doping růstovým hormonem vítězství nezajistí

Doping růstovým hormonem vítězství nezajistí

Poranění mozku může způsobit nedostatek růstového hormonu

Nedostatečná produkce růstového hormonu se může projevit již krátce po narození znatelným zpomalením růstu.

Za nedostatek růstového hormonu u dětí mohou geny, ale třeba i úraz

Dítěti může chybět růstový hormon z mnoha příčin. Na otázku „proč?“ ale medicína mnohdy odpověď nezná. Zato ví, jak...

Ukončení léčby růstovým hormonem je zcela individuální

Ukončení léčby růstovým hormonem je zcela individuální

Pomalejší růst dítěte může zapříčinit nízká porodní hmotnost

Pomalejší růst dítěte může zapříčinit nízká porodní hmotnost

Čím víc slunce, tím víc centimetrů. Vědci odhalili překvapivou souvislost

Místo, kde dítě žije, může ovlivnit účinnost léčby růstovým hormonem. Úspěch léčby závisí na tom, kolik hodin denně je...